A Mentorrendszerről

A 2020/2021-es rendszer Mentorkoncepciója, valamint a Mentorkisokosa a linkre kattintva tölthető le.

Az Önkormányzat Mentorrendszerének szabályzatát az ELTE TTK HÖK Alapszabályának I. számú melléklete tartalmazza (26-27. oldal)

A kezdetek

A mentorrendszer 2006 májusában, pár lelkes hallgató közreműködésével indult. A kései kezdés ellenére sikerült egy kisebb társaságot toborozni. Az emberek megkezdték önmaguk és társaik képzését, augusztusban megtartották első mentortáborukat. Szeptemberben felkészülten és hatalmas elszántsággal kezdték meg munkájukat a hozzájuk beosztott gólyáikkal.
Látva lelkesedésüket és a rendszer eredményességét, még több hallgató kapott kedvet a Mentorkodáshoz, és 2007 tavaszán már válogatni kellett a jelentkezők között. A következő tanév elején kétszer annyi mentorral és nagyobb tapasztalattal vágtak neki a feladatoknak. Ez persze nem azt jelenti, hogy már nem lehet fejlődni. Sőt! Éjt nappallá téve azon fáradozunk, hogy a mentorokat minél jobban felkészítsük a rájuk váló kihívásokra. Mert bizony föl kell kötni azt a bizonyos nadrágszíjat, hogy helyt tudjanak állni!
Történetünk csupán csak ennyi, viszont minden mentor órákat tudna mesélni itt szerzett élményeiről.

Mivel foglalkozik egy mentor?

Egy mentor elsődleges feladata, hogy segítségére legyen a frissen felvett elsőéves hallgatóknak az egyetemi életbe történő beilleszkedésük során. A gimnáziumi éveket lezárva az egyetemen sok olyan kihívással, újdonsággal szembesülnek a gólyák, amelyekkel önállóan kellene megbirkózniuk: a tanrendjük összeállítása, pályázati és lakhatási ügyek, a hallgatói szerződés aláírása stb.

A mentorok tehát tájékozottak kell legyenek, hogy a megfelelő információkat tudják átadni a frissen beiratkozott elsőéveseknek.
Tanulmányi és Szociális ügyekben kell a legfelkészültebbnek lenniük, ugyanis a gólyák beiratkozás után rögtön ilyen problémákkal találják szemben magukat. („Milyen tantárgyakat kell felvenni?” „Mi az a kredit?” „Jogosult vagyok-e alap vagy szociális támogatásra?” „Egyáltalán mi az az alaptámogatás?” stb…). Ismerniük kell továbbá az ELTE kollégiumait, felvételi rendszerét, valamint hogy milyen lehetőségek vannak a külföldi tanulmányokra, hol és hogyan lehet sportolni, a Hallgatói Önkormányzat működését, Hallgatói Alapítvány szolgáltatásait.

A mentorok a szükséges információk átadásával és közösségi programok szervezésével segítenek a gólyáiknak kiigazodni, és beilleszkedni az egyetemi életben.

Emellett a mentorcsoportok vezetőjeként igyekeznek egy olyan közösséget létrehozni, -akár más mentor csoportokkal együttműködve-, melynek tagjai egész egyetemi tanulmányaik során számíthatnak egymásra.

Miért jó mentornak jelentkezni?

Sok évre visszamenő hagyomány a gólyák segítése, a gólya programok szervezése. Ebben a munkában a felsőbb éves hallgatók korábbi pozitív tapasztalataik miatt, valamint a közösségi életben való részvétel illetve annak aktív segítése miatt vesznek részt. Ez a lelkesedés minden esetben pozitív visszacsatolást nyer, amikor a gólyák elismeréseivel, köszöneteivel találja szembe magát a mentor. A rendszer magában hordozza új ismeretségek, barátságok kialakulásának lehetőségét, amelyek adott esetben életre szólóak is lehetnek. A közösségi tevékenység, a szervezői és csapatépítő munka pedig az egyetemi évek után is kamatoztatható tapasztalatot biztosít.

Hogyan lehetsz mentor?

Ha érzel magadban kellő lelkesedést, szívesen részt vennél a gólyaprogramok előkészítésében (gólyatábor, gólyabál, gólyahajó, beiratkozás, nyílt napok stb.), segítenéd a gólyákat az egyetemi mindennapokban felmerülő kérdésekben, és részt vennél a közösségi tevékenységekben, akkor nincs más feladatod, mint jelentkezni a Mentorképzésbe.

A jelentkezés semmire sem kötelez, csupán a szándékodat jelzi, hogy szívesen részt vennél tréningeken, vezetnéd a gólyákat, stb.

Bármilyen a Mentorrendszert és a Mentorkodást érintő kérdéseddel, észrevételeddel írj bátran a mentorkord@ttkhok.elte.hu címre!